یادگیری و پیشرفت در حوزه تکنولوژی با مدل T

یکی از دغدغه های خود من و دوستانی که باهاشون کار میکنم این هست که توانایی تمرکز روی یک مطلب و یادگیری عمقی آن را ندارند و هر روز ه  یک مطلب و یا تکنولوژی جدید با عمق کم یاد میگیریم و رهایش میکنیم.

اما سئوالی که در ذهن ایجاد میشود این است که آیا این روش یادگیری بد است؟

نظر شخصی من این هست که برای کسی که در زمینه تکنولوژی کار میکنداین کار نه تنها ضرر ندارد بلکه مفید هم هست، چون خیلی از مواقع ما در پروژه هامون وقتی با دیگران کار میکنیم باید بتوانیم با هم تیمی ها تعامل داشته باشیم، بنابراین باید زبان هم را بفهمیم. مثلا هم تیمی من کار UI انجام میدهد و من برای ارتباط بهتر با او باید مثلا AngularJS رو تا حدودی بلد باشم. اما نیازی ندارم عمقی AngularJS یاد بگیرم. حتی خیلی از وقت ها انتظار میرود تا در نبود هم تیمی بخشی از کارها و فعالیت های هم تیمی آشنا باشیم و بتوانیم پروژه را جلو ببریم پس باید دانش با عمقی کم و وسیع هم داشته باشیم.

امروز با همکار عزیز، استاد پویا شهبازیان هم در این مورد صحبت کردم. پویا مدل یادگیری T را معرفی کرد که  دقیقا هم جهت بود با تجربه ای که توی یادگیری داشتم و خیالم راحت شد که حداقل اشتباه فکر نمیکردم.

چارچوب یادگیری T

در این مدل بخشی از یادگیری شما باید کم عمق باشد (مثال همان AngualrJS) که در حقیقت همان قسمت افقی حرف T است و بخشی از یادگیری شما باید عمقی باشد که همان قسمت عمودی حرف T است. به عبارتی شما با دانش عمقی میتوانید ادعا کنید که در یک زمینه متخصص هستید (مثلا #C).در نظر بگیرید که در قسمت عمقی این مدل شما میتوانید باز هم بخش های مختلفی از یادگیری را داشته باشید. مثلا در زمینه Parallel Programming در NET. تخصص  ویژه پیدا کنید.

تجربه من این بوده که قطعا اگر شما نتوانید در یک زمینه خاص به عنوان متخصص شناخته بشوید و دانش کم عمق،اما وسیعی داشته باشید باز هم ممکن است نتیجه ایده آل نگیرید و  بعد از مدتی دلسرد بشید.

توجه کنید که حتما بخش عمودی این چارچوب باید با علایق شما در یک راستا باشد تا بتوانید روی یادگیری تمرکز کنید. عمدتا افراد خلاق و تشنه دانش در بخش افقی مدل T گیر می افتند و باید این نکته را همیشه به خود یادآوری کنند که حتما بخش عمودی و دانش تخصصی خودشان را تقویت کنند.

 

3 نظر برای ”یادگیری و پیشرفت در حوزه تکنولوژی با مدل T

  1. به نام خدا و سلام بر مهندس یزدانی عزیز؛
    ۲ نکته در مورد این پست عالی که هم عارضه را بیان کرده بود و هم تا حدودی درمان، به نظرم رسید که خدمت شما عرض کنم:
    ۱- شاید این مدل یادگیری پاسخی به آن بحثی که همیشه باهم داشتیم (نمی دانم یادتون هست یا خیر؟!!) که (متأسفانه) غرض در رشته‎‎ی IT و طبقه‎بندی درسی مربوط به آن، حداقل در مقطع کارشناسی این نیست که کسی یاد بگیرد بلکه آن است که «به هر باغی رسیدیم گلی بچینیم و خارج شویم»
    ۲- به عنوان یک پیشنهاد در رابطه به هرچه پربار شدن این سایت، به نظرم می‎رسد که بهتر است پس از توضیح یک مطلب جدید، (در این جا مدل یا چارچوب یادگیری T) مرجع استفاده شده جهت تشریح این مدل را هم برای مخاطب‎های سایت قرار دهید. که اگر اشتباه نکنم برای این مدل از سایت:
    http://maxmarmer.com/2009/12/the-t-model/
    استفاده کرده بودید.
    در پایان باید بگم که واقعاً از این پست عالی استفاده کردم و یاد گرفتم و به جرأت می توانم بگم که جوابی برای چند تا چالش شخصی جدّی بود!
    با احترام فراوان و آرزومند موفّقیّت شما،
    فیض

    • سلام
      آقای فیض عزیز ممنون از نظرات گرانقدر شما، حتما نکاتی که فرمودید را مد نظر قرار خواهم داد.
      در مورد منبع اگر بخواهم به طور دقیق به شما بگم مرجع من کتاب Essential Scrum نوشته Kenneth S. Rubin صفحه ۵۱ مطلب T-Shaped-Skills بوده، که این کتاب توسط استاد یوسف مهرداد با عنوان اصول و روش کاربردی اسکرام چاپ شده است.

      • به نام خدا و سلام مجدّد؛
        به نظرم صفحه را اشتباه فرمودید، صفحه‎ی ۲۰۱ است نه ۵۱٫
        من کتاب را دانلود کردم.
        در نگاه اول که کتاب به نظر بسیار جالب می‎آید، ممنون از معرّفی کتاب و همچنین معرّفی مهندس مهرداد.
        با تشکّر مجدد!

پاسخ دهید