یک کارشناس فنی S.M.A.R.T باشیم!

کارشناس فنی

در سازمان هایی که یا به صورت تخصصی در حوزه IT کار میکنند و یا واحد IT به عنوان یکی از واحدهای سازمانی است کارشناسان فنی در زمینه IT مشغول به فعالیت هستند. این افراد معمولا تخصص هایی در حوزه مدیریت شبکه های کامپیوتری، توسعه نرم افزار، تجزیه و تحلیل سیستم ها و … دارند. اکثر آنها (از جمله خودم) به دنبال یافتن راه حل و استفاده از آخرین تکنولوژی ها هستند و دوست دارند در محیط کسب و کار هرچیزی که به تازگی یاد گرفته اند پیاده سازی کنند (Geek ها) و یا طرح ها و ایده هایی در ذهن دارند که بسیار هم از نظر فنی قوی و ارزشمند است.

البته که تمام این موارد بسیار ارزشمند است اما ارزش آن را باید بررسی کنیم و کارشناس فنی قبل از اینکه انتظارات خود را از مدیر ارشد خود و یا سازمانی که در آن مشغول به فعالیت است زیاد کند و ایده خود را برای آنها مطرح کند باید به سئوالات زیر پاسخ دهد:

۱- آیا صرفا قوی بودن یک ایده و پیاده سازی آن به بهترین نحوه تضمین کننده موفقیت پروژه خواهد بود؟(Why, How, What)

در دنیای امروزی ایده های بسیار زیادی توسط متخصصان IT مطرح می شود و بسیاری از استارت آپ ها هم توسط این افراد به موفقیت رسیده اند. اما فقط تعداد معدودی منجر به ایجاد یه کسب و کار مستقل می شود. اکثر افراد فنی تنها به یک زمینه فکر میکنند و آن این است که محصول من از نظر فنی بسیار قوی است و ایده قشنگی دارم. اما حقیقت این است که اول باید این سئوال را از خود بپرسند: چرا باید کسی از محصول من استفاده کند و حاضر به پرداخت پول برای آن باشد؟ فلسفه وجودی این پروژه چه چیزی خواهد بود؟(Why) سپس به نحوه انجام آن فکر کنند.(How and What)

نگاهی به این ویدیو از TED.com که در این مطلب معرفی شده قطعا نگرش (Insight) شما را به حوزه فنی تغییر خواهد داد.

۲- آیا انجام این پروژه و این ایده در راستای اهداف کسب و کار است؟(Business and IT alignment)

اصطلاحا میگویند: “IT must align with business”.  یعنی IT باید در راستای اهداف کسب و کار باشد، پس انتظار نداشته باشید که کسب و کار در راستای اهداف IT باشد!

اگر بخواهم صریح صحبت کنم، هدف هر کسب و کاری کسب سود است. سود یعنی دقیقا همان پول! اگر فعالیتی انجام میدهید که به صورت غیر مستقیم در راستای سرویس دهی به کسب و کار در جهت توسعه فعالیت ها و کسب سود نیست و یا مستقیما در کسب سود سازمان تاثیر ندارد، سعی کنید انتظاری از سازمان و مدیر ارشد آن نداشته باشید چون به احتمال زیاد شما را مایوس خواهد کرد. ایده شما باید به قدری از نظر تجاری مدیر را توجیه کند تا او انجام آن را بپذیرد.

 ۳- آیا ایده و هدف پروژه شما S.M.A.R.T است؟

سعی کنید پروژه و هدف خود را طوری در نظر بگیرید که دارای ویژگی های زیر باشد:

  •  Specific: ایده شما باید به صورت دقیق توضیح داده شود و کسی که دانش بسیار مقدماتی در مورد ایده شما دارد باید آن را درک کند. دقیقا میخواهید از انجام این ایده به چه چیزی برسید؟
  • Measurable: شما باید بدانید که هدف شما در هر لحظه در چه موقعیتی قرار دارد و چقدر پیشرفت کرده است.
  • Agreed: تمام ذینفعان ایده شما که شامل همکاران،مدیر پروژه و صاحبان کسب و کار است باید با انجام آن موافقت کنند.
  • Realistic:هدف و ایده شما باید به گونه ای باشد که با استفاده از منابع موجود(پول،زمان و دانش) قابل دستیابی باشد.
  • Time-Bound: مشخص کنید که هدف شما در چه زمانی قابل دسترس خواهد بود و همچنین زمان کافی برای دستیابی به آن در اختیار دارید.بهتر است Milestoneها را به زمان های کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید تا هم خودتان از رسیدن به اهداف لذت ببرید و هم اینکه پیشرفت شما قابل اندازه گیری باشد.

یک فایل الگو برای اهداف SMART تهیه کرده ام که میتوانید آن را دانلود کنید.

در پایان باید بگویم اگر شما هم کارشناسی هستید که از این شاکی هستید که چرا سازمان فلان معماری شبکه ای را که شما مد نظر دارید  پیاده نمیکند، یا چرا شرکت ایده ی برنامه موبایلی که من دارم را اجرا نمیکند و … پس سعی کنید ابتدا به سئوالات بالا پاسخ بدهید، جوابی داشتید قطعا میتوانید مدیر خود را راضی کنید.

پاسخ دهید